Pre školy celoročne ponúkame bohatý program výchovno-vzdelávacích podujatí. Do stálej ponuky patria:
- Lektorské výklady - sprevádzanie žiakov stálymi expozíciami
- Vzdelávacie programy - po dohode s pedagógom poskytujeme aj špecializované výklady zamerané na vybrané časti expozície
- Animačné programy - oboznámenie sa s umením a históriou za pomoci hovoreného slova, dramatizácie, hier a iných spoločných aktivít
- Tvorivé dielne - aktivity zamerané na rozvoj tvorivosti, estetického cítenia a zručností v priamom kontakte s umeleckými dielami, prebudenie záujmu o umenie cez vlastnú výtvarnú tvorbu
Upozornenie!
Všetky školské skupiny musia dopredu nahlásiť svoju návštevu v SNG Kaštieľ Strážky na lektori.strazky@sng.sk/ 052/2454000. Pokiaľ prídete neohlásene, môže sa stať, že nebudete pustení do expozície z kapacitných dôvodov.
Workshopy
„Farebná paleta“
Cca 60 min. / MŠ a 1. ročník
Témy: obraz, farby, experimentovanie
Cieľ: Zamerať pozornosť deti na základné farby a ich miešanie. Na základe vlastného pozorovania uplatniť pri tvorení farebnú rozmanitosť.
Anotácia: Nič nie je len čierne a biele. Výtvarnou aktivitou a experimentovaním podnecujeme detí k uvažovaniu o farbách, vzťahoch medzi farbami a k ich miešaniu. Vytvoríme si svoju vlastnú farebnú paletu.
„Tajomstvá štruktúr“
Cca 60 min. / MŠ a 1. ročník
Témy: rôznorodosť, štruktúry, hmat, efekty
Cieľ: Využitím rôznorodosti povrchov materiálov vytvoriť umelecké dielo plné zmyslových skúseností.
Anotácia: Vydajme sa spolu za objavovaním sveta cez povrch vecí. So zatvorenými očami a vnímavými zmyslami spoznávajme štruktúry materiálov. Experimentujme so vzormi pri vytváraní umeleckých diel.
„Odtiene zvuku“
Cca 60 min. / MŠ a 1. – 4. ročník
Témy: zvuky, melódie, prírodný materiál
Cieľ: Započúvať sa do zvukov, vnímať zdroje zvukov a pomenovať ich. V tvorivej aktivite prepojiť hudbu s výtvarným umením.
Anotácia: Čo má spoločné hudba a výtvarné umenie? Interaktívnou a tvorivou formou nájdeme spôsob ako ich prepojiť. Ponoríme sa hlbšie do melódie. Započúvame sa do zvukov a pridelíme ich k daným predmetom a činnostiam.
„Čierne na bielom“
Cca 60 min. / 2. – 4. ročník
Témy: fotografia, čierna a biela
Cieľ: Usporiadať rôzne prvky do kompozície.
Anotácia: Pozitív a negatív, majú niečo spoločné s výtvarným umením? Zaostríme pohľad na to, čo nás zaujíma, pokúsime sa rozoznať, čo je tvar a čo okolie.
„Umenie z písmen“
Cca 60 min. / 2. – 9. ročník
Témy: kniha, písmo, lettrizmus
Cieľ: Na základe spoznávania historických kníh a písma vytvoriť umelecké dielo.
Anotácia: Program sa zameriava na písmo a jeho miesto vo výtvarnom umení. Kombináciou písmen, zapojením fantázie vytvoríme umelecké dielo.
„Symboly v umení“
Cca 60 min. / 5. – 9. ročník
Témy: erb, značka, logo
Cieľ: Aplikovať poznatky o erbe a tvorbe loga do vlastnej tvorivej činnosti
Anotácia: Program priblíži svet symbolov, pochopíme ich hodnotu, charakteristiku a význam v umení. Vytvoríme vlastný symbol, ktorý bude charakterizovať nás samých.
„Poznáme sa?“
Cca 60 min. / 5. – 9. ročník
Témy: portrét vo výtvarnom umení, reprezentácia, realita, subjektívne vnímanie
Cieľ: Uvedomiť si rozdiely v zobrazení a pohľade na zobrazenie človeka. Odčítanie a vyjadrenie najcharakteristickejších rysov skupiny, do ktorej patríme.
Anotácia: Ako chcem, aby ma videli ostatní, ako vidím ostatných ja? Spoločne napíšeme príbeh našej triedy. Na našich malých kartičkách s tajnými slovami je čarokrásna mozaika toho, čo nás spája a robí jedinečnými. Každé slovíčko je ako kúsok mozaiky, ktorý nám pomôže lepšie pochopiť náš kolektív.
Netradičné prehliadky
„Skryté záhady v kufri“
Cca 45 min. / MŠ a 1. – 2. ročník ZŠ
Témy: kaštieľ a jeho história
Cieľ: Za pomoci starého zabudnutého kufríka odhaliť minulosť a spoznať majiteľov kaštieľa.
Anotácia: Čo sa skrýva v príbehu o kaštieli? Čo si toto miesto pamätá? Interaktívnou formou spoznáme majiteľov kaštieľa a preskúmame akými zmenami kaštieľ prešiel.
„Pozor na pozornosť“
Cca 45 min. / 2. – 4. ročník
Témy:pohyb, logické hádanky, cesta za príbehom
Cieľ: Rozvoj a posilnenie pravej a ľavej hemisféry spojený s dôrazom na komunikačné schopnosti detí.
Anotácia: Pripravte sa, pozor, štart! Stihli ste to? Nie? Tak zbystrite svoje pozornosť a príďte na
náš interaktívny program. Prostredníctvom detektívneho príbehu spoznáme expozície kaštieľa a zistíme, že v galérii sa dá aj hrať a zažiť jedno krásne dobrodružstvo.
Vzdelávacia aktivita
„Cestou necestou...“
Cca 60 min. / 8. – 9. ročník ZŠ, SŠ
Témy: Prečo je potrebné poznať identitu vlastného národa
Cieľ: Exkurz do dejín Horného Uhorska spojených s históriou Strážok a kaštieľa.
Anotácia: História je plná zaujímavých príbehov. Cez príbehy majiteľov strážskeho kaštieľa spoznáme dejiny vlastného národa. Stretneme sa s tvorbou významného stredoeurópskeho maliara Ladislava Mednyánszkeho, či s architektúrou sakrálnych pamiatok Spiša.
Pozn. téma stretnutia sa dohodne po konzultácii