2023

Čím je pre dejiny a súčasnosť fragment? Ako a čo v ňom čítame? Fragment, časť, zlomok či torzo zobrazuje telo a vec zranenú, deformovanú, neúplnú, nedokonalú, ale i „krásu v zohyzdení“, obraz smrti, tragédie, revolúcie, erotiky, mementa a absencie. Zároveň má schopnosť pôsobiť na našu fantáziu, s pomocou ktorej si môžeme dotvoriť chýbajúcu časť, hľadať zmysel vtedy, keď je celok neznámy.

Autorky koncepcie postavili projekt poslednej výstavy pred zatvorením galérie a očakávanou rekonštrukciou na spolupráci s miestnou komunitou. Ľudia rôzneho veku, vzdelania či z rôznych profesií a sociálnych prostredí prostredníctvom minivýstav vecí, ktoré považujú za pekné alebo hodnotné a ktoré im spríjemňujú ich príbytky, nechávajú návštevníkov galérie nahliadnuť do svojho súkromného sveta. Do priestoru svojho fyzického domova, ale i vnútorného sveta svojich vkusových a hodnotových preferencií.

Máš umelecké črevo? je medzinárodná platforma venujúca sa vzdelávaniu v oblasti umenia, ktorá každý rok organizuje súťaž pre žiacke tímy stredných škôl a gymnázií i vyšších ročníkov základných umeleckých škôl. Tohtoročná téma Jedlo sa na prvý pohľad môže javiť ako úplne všedná. V skutočnosti je stále aktuálna a ponúka množstvo pohľadov a možností, ako ju spracovať.

Aktuálna autorská výstava maľby Mgr. art. Gabriely Doľackej sa zameriava na diela tematizujúce stereotypy rodovo podmieneného postavenia a úlohy ženy. Doľacká sa opiera o vlastnú skúsenosť a pocity z prežívania takýchto situácií, čo ju privádza a motivuje k ironickým i sebaironickým reakciám na stereotypné očakávania ako všeobecný spoločenský fenomén.

Premena nefunkčnej White Cube na atraktívnu Light Cube, v ktorej sa ani Fulla nestratí. Vizuálni umelci z oblasti grafického dizajnu, animácie, videomapingu a vjingu panoramatickou projekciou zaplnia prázdne biele steny Galérie Ľudovíta Fullu umením v nehmotnej podobe, ktorému voda neublíži.
2022


Musí byť umenie vždy krásne? A musím mu vždy rozumieť? Kto je to umelec alebo umelkyňa?Môžem sa aj ja staťsúčasťou umeleckého diela? Môžem sa v galérii smiať? A prečo tam chodiť,keďje už všetko online? Potrebujú umelecké diela názvy? Môže si umenie vystačiť len so samotnou myšlienkou? Veď toto zvládnem urobiť aj ja!

Výstava Straty a nálezy sa z dramaturgie schaubmarovských titulov tak trochu vymyká. Hlavným výskumným a prezentačným objektom je totiž samotný Schaubmarov mlyn. Jeho dejiny, súčasnosť aj budúcnosť.

Ešte predtým, než otvoríme nový areál Slovenskej národnej galérie, sme sa rozhodli nahliadnuť do spomienok Premostenia – asi najvýraznejšej a najdiskutovanejšej časti galerijného komplexu. Digitálna inštalácia Heterotopia dáva priestor samotnému Premosteniu povedať, ako vidí seba a svet. To, čo o sebe počulo, ako ho formovala predstava architekta, dejiny a aura miesta, na ktorom sa nachádza. Všetko, čo sa do Premostenia zapísalo, sa zjaví aj človeku, ktorý sa naň pozrie alebo ním prejde.

Vďaka ucelenej monografickej expozícii Júliusa Kollera spoznáte osobu a dielo jedného z našich najznámejších konceptuálnych umelcov, ktorých meno dlhodobo rezonuje aj v zahraničí. Expozícia vznikla presťahovaním súkromnej zbierky Kollerových diel z Antimúzea J.K., ktoré doteraz sídlilo na Zámočníckej ulici v Bratislave, do priestorov Slovenskej národnej galérie.