Projekt Slovenskej národnej galérie a nórskeho Národného múzea umenia
Nasjonalmuseet s názvom Umenie, zbierky a dáta bez hraníc sa skončil. Východiskom projektu boli online katalógy vyvinuté oboma
národnými inštitúciami – nórsky Samling a slovenský Web umenia. Keďže
digitálne technológie a internet sú spolu s fyzickou návštevou galérie
jedným z hlavných prístupových bodov k zbierkam, cieľom projektu bolo
otvoriť ich v digitálnej podobe verejnosti v ešte väčšej miere.
Počas
trvania projektu prebehla séria workshopov, podujatie Art Data
Hackathon, podarilo sa vylepšiť funkčnosť webstránok a rozšíriť
partnerskú základňu zvýšením počtu zúčastnených galérií.
Spoločné východiská oboch inštitúcií prirodzene ponúkli možnosť výmeny vedomostí a zručností, zdieľanie technológií a prípravu podobnej digitálnej stratégie. Intenzívna spolupráca vyvrcholila počas dvoch workshopov a podujatia Art Data Hackathon. Prvý workshop sa odohral v Bratislave a bol zameraný na predstavenie projektov oboch partnerov v oblasti systémov pre správu zbierok a online zbierok. Účastníci workshopu diskutovali o skúsenostiach s vývojom Webu umenia a Samlingu, ich jednotlivých funkciách (tagovanie, zobrazovanie a voľné sprístupňovanie obrázkov vo vysokom rozlíšení), o spôsoboch zapojenia návštevníkov do tvorby obsahu (anotácia diel, spätná väzba) a s tým spojených výzvach (moderovanie obsahu, kontrola kvality), ako aj o a ďalších plánoch (ako napríklad príprava anglickej verzie Webu umenia). Nórski partneri projektu sa vďaka prehliadke digitalizačného pracoviska oboznámili aj s digitalizáciou zbierok a projektom Digitálna galéria. Projekt, počas ktorého bola veľká časť zbierok zdigitalizovaná vo vysokej kvalite, predznamenal vznik Webu umenia.
Hlavným podujatím realizovaným v rámci projektu bol Art Data Hackathon.
Jeho medzinárodný charakter predurčilo okrem účasti nórskeho partnera
aj to, že prebiehal v anglickom jazyku. Podujatie zaznamenalo úspech
u organizátorov i účastníkov, ktorí pracovali na inovatívnych projektoch
prepájajúcich umenie, softvér a technológie. Tímy boli vytvorené tak,
aby sa v nich spojili a dopĺňali schopnosti a zručnosti súťažiacich s
rôznymi zameraniami (programovanie, grafický dizajn, marketing). K
dispozícii mali dáta o umeleckých dielach zo zbierok SNG a
Nasjonalmuseet, biografie autorov, zdrojové kódy a API s dokumentáciou
či trojrozmerný model rekonštrukcie budovy SNG. Účastníci sa tiež mohli
zapojiť do rôznych workshopov (práca s dátami z galérií, práca s OpenCV,
kolaborácia pomocou platformy Github). Medzi mentormi, ktorí boli
účastníkom k dispozícii počas celého podujatia, boli generálna
riaditeľka SNG Alexandra Kusá, vedúci kurátor Zbierok starého umenia
Dušan Buran, vizuálna umelkyňa Amalia Roxana Filip, programátor Matej
Fandl, členovia platformy lab.SNG i odborní zamestnanci z nórskeho
Nasjonalmuseet. Jeden z víťazných projektov s názvom Vampart bol
sprístupnený aj online a stretol sa s pozitívnou odozvou širšej
verejnosti aj odborníkov. Video z priebehu podujatia je taktiež
prístupné na webe.
Art Data Hackathon a ďalšie využitie víťazných projektov boli vyhodnotené počas nasledujúceho workshopu v Osle. Takisto tu bol podrobnejšie prediskutovaný a načrtnutý vývoj Webu umenia a Samlingu – napríklad rozšírenie profilov umelcov na Webe umenia o životopisy umelcov z Wikipédie, alebo automatická identifikácia štýlov a žánrov obrazov pomocou "machine learningu" (projekt Nasjonalmuseet). Účastníci workshopu zo SNG sa oboznámili s prácou viacerých oddelení – Oddelenie digitálnej fotografie a Media Design Group. Pracovníci Oddelenia digitálnej fotografie Nasjonalmuseet sa po nadviazaní prvotného kontaktu stretli v marci 2017 s pracovníkmi Oddelenia digitálnych technológií SNG, ktorí im prezentovali ich skúsenosti s digitalizáciou.
Podstatnou časťou projektu Umenie, zbierky a dáta bez hraníc bol vývoj
Webu umenia, online katalógu diel výtvarného umenia zo slovenských
štátnych galérií. Z používateľského hľadiska bude najviditeľnejšou
zmenou anglická verzia webu – funkcionalita, ktorá umožní vyhľadávanie a
prezeranie informácií o dielach; používateľom bude sprístupnená už
čoskoro. Počas trvania projektu sa rozšíril počet zapojených galérií z 5
na 7 – pribudla Nitrianska galéria a Stredoslovenská galéria Banská
Bystrica. Ako nadstavba Webu umenia bola v rámci projektu vyvinutá
webstránka Sen × skutočnosť – udalosti slovenského štátu v 4 kapitolách,
ktorá rozširuje výstavu o umení a propagande v rokoch 1939 – 1945 o
historické súvislosti. Webstránka, ktorá má podobu longform článku,
vznikla aj vďaka komponentom Webu umenia – využíva napríklad funkciu
zoom pre zobrazovanie obrázkov vo vysokom rozlíšení. Prepojenie oboch
stránok tiež výrazne prispelo k ich návštevnosti – Web umenia počas
trvania projektu navštívilo viac ako 103 000 používateľov, webstránku
Sen × skutočnosť – udalosti slovenského štátu v 4 kapitolách viac ako 18
000 používateľov.
Ďalšie informácie a výsledky nájdete na webstránke projektu.
Vampart (jeden z víťazných projektov Art Data Hackathonu)
Zhrnutie projektu
Prijímateľ:
Slovenská národná galéria
www.sng.sk
www.webumenia.sk
Partner:
Nasjonalmuseet – Národné múzeum umenia, architektúry a dizajnu
vlastní, ochraňuje, vystavuje a zvyšuje verejné povedomie
o najrozsiahlejšej nórskej zbierke umenia, architektúry a dizajnu.
Ponúka stále expozície diel zo svojich vlastných zbierok a dočasné
výstavy zahŕňajúce i zapožičané diela. Výstavné miesta múzea v Osle sú
Národná galéria, Múzeum súčasného umenia, Národné múzeum architektúry a
Múzeum úžitkového umenia a dizajnu. Program múzea zahŕňa aj výstavy
v Nórsku i v zahraničí.
www.nasjonalmuseet.no
samling.nasjonalmuseet.no
Trvanie projektu:
jún 2016 – apríl 2017
Výška NFP:
92 412 €
Projekt je financovaný z grantov Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Finančného mechanizmu EHP a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
Supported by a grant from Iceland, Lichtenstein, NorwayCo-financed by the State budget of the Slovak Republic